Σύρος: Συμβίωση καθολικών και ορθοδόξων στο πέρασμα των αιώνων | Tsantirinews

Σύρος: Συμβίωση καθολικών και ορθοδόξων στο πέρασμα των αιώνων

syros-port

Μόλις που βγαίνεις από το καράβι και μια άλλη εποχή νομίζεις ότι ανοίγεται μπροστά σου. Η Σύρος, από την πρώτη στιγμή που θα την αντικρίσεις σού αποκαλύπτει τα χνάρια που άφησαν όσοι κατοίκησαν το νησί, από την προϊστορία ακόμη, και το προίκισαν με μοναδικά μνημεία ενισχύοντας τη φυσική του ομορφιά. Ξεκινώντας από την Ερμούπολη, την πρωτεύουσα, σου φανερώνεται η αρμονία και η ιδιαιτερότητα του νησιού που προκύπτει από τη συμβίωση καθολικών και ορθοδόξων στο πέρασμα των αιώνων. Στο δρόμο για την Ανω Σύρο κάθε κτίριο είναι και ένα μνημείο, κάθε πλατεία και μια πόρτα στο παρελθόν, κάθε εκκλησία σου υποδεικνύει τη διαφορετικότητα της Σύρου από κάθε άλλο νησί των Κυκλάδων.
Καθολική Επισκοπή Σύρου
Σύντομη ιστορική αναδρομή

syros-port

H Επισκοπή Σύρου ιδρύθηκε το 1207. Περιλαμβάνει τα παρακάτω νησιά των Κυκλάδων: Σύρος, Γυάρος, Κέα, Κύθνος, Σέριφος, Σίφνος, Μήλος και Κίμωλος.

Αρχικά η Επισκοπή Σύρου περιελάμβανε μόνο τα νησιά Σύρο και Γυάρο. Το 1253 ιδρύθηκε η Καθολική Επισκοπή Μήλου που περιελάμβανε και την Κίμωλο.Το 1333 ιδρύθηκε η Καθολική Επισκοπή Κέας, Κύθνου και Σίφνου η οποία όμως το 1659 διαιρέθηκε σε δύο Βικαριάτα. Το Βικαριάτο Σίφνου-Σερίφου και το Βικαριάτο Κέας-Κύθνου.

Το 1702 η Επισκοπή Μήλου υποβιβάστηκε σε Βικαριάτο.Το 1798 στο Βικαριάτο Μήλου προσαρτήθηκαν το Βικαριάτο Σίφνου και το Βικαριάτο Κέας. Η νέα εκκλησιαστική Επαρχία που δημιουργήθηκε περιήλθε αργότερα στη δικαιοδοσία του Αρχιεπισκόπου Νάξου και κατόπιν στη δικαιοδοσία του Επισκόπου Σαντορίνης.

Το 1900 το Βικαριάτο Μήλου προσαρτήθηκε στην Επισκοπή Σύρου.

Προστάτης της Εκκλησιαστικής Επαρχίας

Άγιος Γεώργιος, Μεγαλομάρτυρας
H Πανήγυρη, 23 Απριλίου

Ταυτότητα της Επισκοπής

Έτος ίδρυσης : 1207

Eπωνυμία : Καθολική Επισκοπή Σύρου

Όρια : Σύρος, Γυάρος, Κέα, Κύθνος, Σέριφος, Σίφνος, Μήλος και Κίμωλος.

Έδρα Επισκόπου : Άνω Σύρος

Διεύθυνση στην Ερμούπολη (Γραφεία Επισκοπής)

Γεωργίου Παπανδρέου 15

Ερμούπολη – 84100 ΣΥΡΟΣ

Τηλέφωνα : 22810 84782 (Γραμματεία) , 22810 84783 (προσωπικό Επισκόπου)

Fax : 22810 84781

e-mail : episkopi@syr.forthnet.gr

ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ Η ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ;
Οι καθολικοί έχουν τις παρακάτω διαφορές στα μυστήρια:
- Δεν βαπτίζουν όπως δίδαξε ο Χριστός (Μαρκ. 16,16. Ματθ. 28, 19) με τριπλή κατάδυση του βαπτιζομένου, αλλά ραντίζουν.
- Το Χρίσμα το τελούν στα αγόρια σε ηλικία 14 ετών και στα κορίτσια σε ηλικία 12 ετών και όχι ταυτόχρονα με το βάπτισμα όπως συμβαίνει στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
- Στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας έπαψαν από το έτος 1200 να μεταδίδουν στους πιστούς το Σώμα και το Αίμα όπως συμβαίνει·με τους Ορθοδόξους, αλλά μεταδίδουν μόνο αγιασμένο άρτο. Τούτο έρχεται σε αντίθεση με τα λόγια του Χριστού «εάν μη φάγετε την Σάρκα του Υιού του ανθρώπου και πίητε το Αίμα, ουκ έχετε ζωήν εν εαυτοίς» (Ιωάν. 6,53 – 56).”
- Το Ευχέλαιο το τελούν μόνο προ του θανάτου, ενώ το εφόδιο για τους Ορθοδόξους προ του θανάτου είναι ή Θεία Κοινωνία. Ο Απόστολος Ιάκωβος συνιστά στους πιστούς να τελούν το Ευχέλαιο όταν αρρωσταίνουν (Ιακ. 5,14). Στους Καθολικούς Ιερείς έχει επιβληθεί υποχρεωτική αγαμία, ενώ σύμφωνα με την αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ο κληρικός είναι ελεύθερος να διαλέξει γάμο ή αγαμία. Μία άλλη σοβαρή διαφορά είναι το αλάθητο του Πάπα. Η Καθολική Εκκλησία το 1870 κατά την πρώτη Βατικάνιο Σύνοδο αναγνώρισε το αλάθητο. Τούτο σημαίνει Θεοπνευστία του Πάπα, αλλά σύμφωνα με την Αγία Γραφή και την Ιερά Παράδοση Θεόπνευστοι και συνεπώς αλάθητοι ήταν μόνο οι Απόστολοι που φωτίστηκαν ιδιαιτέρως από το Άγιο Πνεύμα και είπαν και έγραψαν αυτά που είδαν και άκουσαν (Λουκ. 6,10. Ιωαν. 14,26,16,13). Ένα άλλο λάθος των καθολικών είναι το πρωτείο του Πάπα, ο οποίος από τους πρώτους αιώνες ύψωνε τη θέση του πάνω από όλους τους Πατριάρχες και τις Οικουμενικές Συνόδους. Έτσι ο Πάπας έφτασε στο σημείο να ανακηρύξει τον εαυτό του διάδοχο του Αποστόλου Πέτρου και αντιπρόσωπο του Χριστού, ορατή κεφαλή της Εκκλησίας και αλάθητο διδάσκαλο της Χριστιανικής Πίστεως. Τούτο όμως είναι αντίθετο με το λόγο της Αγίας Γραφής (Εφεσ. 1, 22 – 23) σύμφωνα με τον οποίο ο αρχηγός και κεφαλή τόσο της στρατευόμενης όσο και της θριαμβεύουσας Εκκλησίας είναι μόνο ο Χριστός.
Καθολικό και ορθόδοξο Πάσχα στη Σύρο
Η Σύρος είναι η μοναδική ίσως περιοχή του κόσμου όπου οι Καθολικοί γιορτάζουν το Πάσχα τους μαζί με τους Ορθόδοξους.
Την Μεγάλη Παρασκευή ολόκληρο το νησί βγαίνει από τα σπίτια και ακολουθούν τους Επιτάφιους που ξεκινούν από κάθε μικρή ή μεγάλη εκκλησία, είτε Ορθοδόξων, είτε Καθολικών.
Στην Ανω Σύρο, οι Επιτάφιοι των Καθολικών ξεκινούν από τον Ναό του Αγίου Γεωργίου.
Στην Ερμούπολη ο επιτάφιος των Καθολικών ξεκινάει από τον ιερό Ναό Ευαγγελιστών και οι επιτάφιοι των Ορθοδόξων, από τις ενορίες Αγίου Νικολάου, της Κοιμήσεως και την Μητρόπολη της Μεταμορφώσεως.
Όλοι περιφέρονται σε όλους τους δρόμους, σε κάθε σοκάκι, στο λιμάνι, στις παραλίες και τελικά συναντώνται στην Κεντρική Πλατεία Μιαούλη, όπου γίνεται κατανυκτική δέηση και ψάλλονται τροπάρια της Μ. Παρασκευής από την χορωδία του Αγίου Νικολάου και Ιεροψάλτες.
Τους Επιτάφιους των Ορθόδοξων κατά την περιφορά τους ακολουθούν κοντάρια όπου βρίσκονται κρεμασμένα χιτώνας, σφουγγάρι και ζάρια, συμβολίζοντας τα πάθη του Χριστού πριν την Ανάσταση Του.
Το Μ. Σάββατο, τα παλιά τα χρόνια, σε αντίθεση με άλλα μέρη της Ελλάδας ο Ιούδας, φτιαγμένος από ξύλα, πανιά και άχυρα, καιγόταν πριν την Ανάσταση για να μην μολυνθεί από την παρουσία του η λαμπρή ημέρα. Όμως, το έθιμο αυτό προκαλούσε αντισημιτικά αισθήματα στους Καθολικούς γι αυτό και καταργήθηκε όχι χωρίς αντίσταση του λαού, από τους μοναχούς Ιησουΐτες.
Το πρωί το Μ. Σαββάτου γίνεται στις εκκλησιές η πρώτη Ανάσταση όπως και σε όλες τις εκκλησίες της Ελλάδας. Στη Σύρο όμως η πρώτη Ανάσταση συνοδεύεται από ηχηρά χτυπήματα των στασιδιών, τα οποία οι πιστοί επαναλαμβάνουν για τουλάχιστον μισή ώρα.
Το βράδυ στην Ανάσταση οι κάτοικοι της Σύρου μετά το Χριστός Ανέστη κάνουν ουρές έξω από τις εκκλησίες, για να φιλήσουν το χέρι του πρεσβυτέρου πατέρα της ενορίας. Συχνά στην Ανάσταση του Αγίου Νικολάου στο κέντρο της Ερμούπολης παρευρίσκεται ο Αρχιεπίσκοπος Κυκλάδων.
Μετά τη λειτουργία της Ανάστασης τη νύχτα και τα χαρμόσυνα «Χριστός Ανέστη», οι Καθολικοί κάνουν την περιφορά αγάλματος του Κυρίου τοποθετημένου σε χρυσό κουβούκλιο, ανοιχτό στις τέσσερις πλευρές και καλυμμένου με βιολέτες, λεμονανθούς και πασχαλιές. Ακολουθούν πολύχρωμα λάβαρα των αδελφοτήτων.